Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag? Hieronder staan per onderwerp de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Klik op het gewenste onderwerp om het antwoord op uw vraag te bekijken.


Mocht hier uw vraag niet tussen staan, neemt u dan contact op met HNVI via het contactformulier.

 


 
HNVI

Wat is HNVI?

Het Nederlands VeilingInstituut is een online veilinghuis gespecialiseerd in het online veilen van inboedel uit faillissementen, taxaties, onderhandse verkopen en executieveilingen.

Hoe kan ik contact opnemen met HNVI?

U kunt contact opnemen via het contactformulier of per telefoon 0416 - 85 06 22.
Wat zijn de voorwaarden voor het bieden op HNVI?

De algemene voorwaarden voor het gebruik van HNVI kunt u hier bekijken: Algemene voorwaarden HNVI
Wat zijn de veilingcondities van HNVI?

De veilingcondities van HNVI kunt u hier bekijken: Veilingcondities HNVI.

 

 
Registratie

Hoe kan ik mij registreren?

U kunt zich registreren door in het menu op “Registreren” te klikken. Hier vindt u het registratieformulier. Alle velden dienen verplicht en naar waarheid ingevuld te worden.
U kunt zelf een gebruikersnaam en wachtwoord kiezen. De gebruikersnaam zal getoond worden op de website wanneer u een bod uitbrengt.
Na acceptatie van de algemene voorwaarden en verzending van het registratieformulier ontvangt u een bevestigings e-mail waarmee wij uw e-mailadres controleren. Hierin staat een activeringslink voor activering van uw account. Na activering bent u succesvol geregistreerd en kunt u bieden op de website.

Is registreren bij HNVI gratis?
Registratie bij Het Nederlands VeilingInstituut is gratis. U kunt zich direct registreren via: “Registreren”.

Kunnen zowel particulieren als bedrijven zich registreren?
Zowel particulieren als bedrijven kunnen zich registreren bij HNVI. U kunt zich direct registreren via: “Registreren”. Selecteer bovenaan het inschrijfformulier of u zich wilt registreren als particulier of als bedrijf en vul de overige gegevens in.

Kunnen buitenlandse particulieren en bedrijven zich ook registreren?
Buitenlandse particulieren en bedrijven kunnen zich ook gratis registreren bij HNVI. U kunt zich direct registreren via: “Registreren”.
Bent u een nieuwe buitenlandse zakelijke gebruiker en wenst u een BTW-vrije factuur? U dient een eenmalige kopie van uw identiteitsbewijs, inschrijving Kamer van Koophandel en kentekenregistratie bij ons in te leveren. Dit kan per e-mail aan administratie@hnvi.nl of op de afhaaldag. Na ontvangst van deze papieren worden uw facturen BTW-vrij opgemaakt.

Wat moet ik doen als ik geen activeringsmail heb gekregen?
Als u geen activeringsmail hebt ontvangen kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier.


 
Inloggen

Hoe kan ik inloggen bij HNVI?
Als u geregistreerd bent bij Het Nederlands VeilingInstituut kunt via de link bovenaan de pagina inloggen.
Bent u nog niet geregistreerd dan kunt u zich registreren door in het menu op “Registreren” te klikken.
Bent u wel geregistreerd maar lukt het niet om in te loggen met uw gegevens, controleert u dan eerst of u uw account heeft geactiveerd met de activeringsmail die u na registratie heeft ontvangen. Als u geen activeringsmail hebt ontvangen kunt u contact met ons opnemen het contactformulier. Vermeldt hierbij ook het e-mailadres waarmee u zich heeft geregistreerd.
Wat moet ik doen als ik mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord ben vergeten?
Als u uw gebruikersnaam en/of wachtwoord bent vergeten klik dan op “Wachtwoord vergeten” onder de inlogvelden. Vul vervolgens het e-mailadres in waarmee u geregistreerd staat bij HNVI. U ontvangt een e-mail met uw gebruikersnaam en nieuw wachtwoord. Ter controle moet u deze gegevens eerst activeren met behulp van de activeringslink in het e-mailbericht.
In verband met veiligheid raden wij u aan om meteen nadat u bent ingelogd met deze nieuwe gegevens, uw wachtwoord te wijzigen. Log hiervoor eerst in, ga vervolgens naar “Mijn accountpagina” en klik op “Wijzig persoonlijke gegevens”.


 
Mijn accountpagina

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?
U kunt uw persoonlijke gegevens wijzigen door in te loggen en vervolgens op “Mijn accountpagina” te klikken bovenaan de website. Klik vervolgens op “Wijzig persoonlijke gegevens” aan de rechterkant van de website. De velden dienen verplicht en naar waarheid ingevuld te worden.
Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
U kunt uw wachtwoord wijzigen door in te loggen en vervolgens op “Mijn accountpagina” te klikken bovenaan de website. Klik vervolgens op “Wijzig persoonlijke gegevens” aan de rechterkant van de website. U kunt hier uw wachtwoord wijzigen.
Kan ik mijn gebruikersnaam wijzigen?
Om misbruik van de website tegen te gaan kunt u uw gebruikersnaam niet wijzigen. Mocht u uw gebruikersnaam toch willen aanpassen kunt contact met ons opnemen via het contactformulier. Vermeldt hierbij uw e-mailadres, uw huidige gebruikersnaam en de gewenste nieuwe gebruikersnaam.
Hoe kan ik mij in- of uitschrijven voor de nieuwsbrief van HNVI?
Als u niet bent geregistreerd bij HNVI kunt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief via de link 'Nieuwsbrief' bovenaan de website.
Bent u geregistreerd bij HNVI, dan kunt u zich in- of uitschrijven voor de nieuwsbrief van HNVI door in te loggen en vervolgens op “Mijn accountpagina” te klikken bovenaan de website. Klik vervolgens op “Wijzig persoonlijke gegevens” aan de rechterkant van de website. Hier kunt u door middel van het aan- of uitvinken van de nieuwsbrief aangegeven of u de nieuwsbrief wel of niet wilt ontvangen.
Hoe kan ik mijn actuele biedingen bekijken?
U kunt de biedingen van de lopende veilingen bekijken door in te loggen en vervolgens op “Mijn accountpagina” te klikken bovenaan de website. Hier staat een overzicht van uw lopende biedingen met daarbij informatie over wanneer de kavels sluiten en wat op dit moment het hoogste bod is.
U kunt direct vanuit uw accountpagina een nieuw bod doen op de lopende veilingen.
Hoe kan ik mijn biedingen van gesloten veilingen bekijken?
U kunt de biedingen van de gesloten veilingen bekijken door in te loggen en vervolgens op “Mijn accountpagina” te klikken bovenaan de website. Klik vervolgens op “Ga naar gesloten veilingen”. Hier staat een overzicht van uw biedingen op gesloten veilingen. Hierbij staat of u de kavels gewonnen of verloren hebt, wanneer uw laatste bod is uitgebracht en wanneer het hoogste bedrag is uitgebracht.


 
Veiling 

Waar kan ik de catalogus van een veiling vinden?
U kunt de catalogus van een lopende veiling vinden door achter de betreffende veiling op 'bekijk deze veiling' te klikken. Indien er een catalogus beschikbaar is kunt u hier de catalogus downloaden via de button 'Download catalogus'
Hoe kan ik een kavel zoeken?
U kunt een kavel zoeken door op de gewenste zoekterm in het zoekveld in te voeren, bovenaan de website. Door op de ‘entertoets’ of op het pijltje te klikken zal gezocht worden op de HNVI website.
Is er een mogelijkheid de kavels te bezichtigen?
De kavels zijn enkel te bezichtigen op de daarvoor geplande kijkdag. De kijkdag van de veiling kunt u vinden in de veilingdetails op de homepage of in de details van elk kavel.
Hoe werkt de sluiting van een veiling?
De sluitingstijd van de veiling kunt u vinden in de veilingdetails op de homepage of in de details van elk kavel.
LET OP! De veiling van een kavel wordt automatisch met vijf minuten verlengd indien er in de laatste drie minuten nog een bod heeft plaatsgevonden, net zolang totdat er in de laatste drie minuten niet meer wordt geboden.
Degene met het hoogste bod voor sluiting van de veiling zal het kavel toegekend krijgen.
Wanneer en hoe ontvang ik de factuur?
U krijgt binnen 24 uur na afloop van de veiling bericht per e-mail met toekenning van de door u gewonnen kavels en de factuur. (In het geval van een grote veiling, opgedeeld in meerdere deelveilingen, ontvangt u de totaalfactuur na sluiting van de laatste deelveiling.)
De factuur kunt u per overboeking, contant of per pinbetaling betalen.
Girale betalingen dienen op onze rekening derdengelden binnen te zijn uiterlijk 1 dag voor de afhaaldag.
Indien de betaling door ons niet tijdig is ontvangen dient op de afhaaldag contant of per pinbetaling betaald te worden.
De aan u toegekende kavels dienen op de afhaaldag door u afgehaald te worden. Wij verzoeken u, indien mogelijk, een kopie van deze factuur mee te nemen naar de afhaaldag.
Het verzenden van goederen is niet mogelijk
Hoe werkt de afhaaldag van een veiling?
Nadat u de gewonnen kavels toegewezen heeft gekregen en de factuur ontvangen heeft dient u de toegewezen kavels op te halen op de daarvoor geplande afhaaldag. De afhaaldag van de veiling kunt u vinden in de veilingdetails op de homepage of in de details van elk kavel.
Wij verzoeken u, indien mogelijk, een kopie van de factuur mee te nemen naar de afhaaldag.
U bent zelf verantwoordelijk voor het eventuele demonteren en meenemen van de kavels. Hiervoor benodigd gereedschap, mankracht, hef-, verpakkings- of transportmateriaal moet u zelf verzorgen.
Kunnen kavels worden opgestuurd?
Verzending van goederen is niet mogelijk.
Mocht u uw kavel(s) willen laten ophalen kunt u contact opnemen met bezorgservice Auction Logistics.
Het opvragen van een bezorgprijs is vrijblijvend en kan via http://auctionlogistics.nl/
Het Nederlands VeilingInstituut is niet verantwoordelijk voor de bezorgservice. Voor het bezorgen van uw kavel(s) gaat u direct een overeenkomst aan met Auction Logistics en zijn de Algemene Voorwaarden van Auction Logistics van toepassing.
Indien u de goederen laat bezorgen, dient de factuur van de aan u toegewezen kavels uiterlijk 1 dag voor de afhaaldag binnen te zijn op onze rekening derdengelden.

 

 
Bieden

Hoe kan ik een bod uitbrengen?
U kunt alleen bieden op HNVI als u ingelogd bent. Hiervoor dient u geregistreerd te zijn bij HNVI. U kunt zich registreren door in bovenaan de website op “Registreren” te klikken.
Nadat u bent ingelogd kunt u een bod uitbrengen op het gewenste kavel door op de “Plaats uw bod” te klikken. Klik vervolgens op “Ok” in het controlescherm om uw bod te bevestigen.
LET OP! Het is alleen mogelijk om met hele bedragen te bieden.
LET OP! Een bod op een veiling van HNVI is bindend. Ieder bod is te allen tijde onherroepelijk. Indien u als gebruiker de hoogste bieder bent op een kavel, en u het kavel toegewezen heeft gekregen, bent u verplicht het kavel af te nemen.
Welke kosten komen bovenop mijn bod?
Uw bod is exclusief 17% opgeld en 21% BTW tenzij bij het kavel anders staat vermeld.
Hoe kan ik mijn actuele biedingen bekijken?
U kunt de biedingen van de lopende veilingen bekijken door in te loggen en vervolgens op “Mijn accountpagina” te klikken bovenaan de website. Hier staat een overzicht van uw lopende biedingen met daarbij informatie over wanneer de kavels sluiten en wat op dit moment het hoogste bod is.
U kunt direct vanuit uw accountpagina een nieuw bod doen op de lopende veilingen.
Kan ik een kavel volgen zonder te bieden?
U kunt een kavel als favoriet aanmerken in de betreffende kavelpagina door op 'toevoegen als favoriet' te klikken. Dit kavel zal vervolgens verschijnen in uw accountpagina.
LET OP! U kunt maximaal 25 kavels als favoriet aanmerken. Indien u er meer toevoegt, zal de eerst aangemerkte favoriet uit uw accountpagina verdwijnen.
Kan ik een bod verwijderen?
Een bod is bindend en kan niet worden ingetrokken of verwijderd. Ieder bod is te allen tijde onherroepelijk. Indien u als gebruiker de hoogste bieder bent op een kavel, en u het kavel toegewezen hebt gekregen, bent u verplicht het kavel af te nemen.
HNVI heeft de bevoegdheid een bod niet als zodanig te erkennen, een of meer gebruikers van de veiling uit te sluiten.
Favoriete kavels toevoegen en/of verwijderen
U kunt een kavel als favoriet aanmerken in de betreffende kavelpagina door op 'toevoegen als favoriet' te klikken. Dit kavel zal vervolgens verschijnen in uw accountpagina.
LET OP! U kunt maximaal 25 kavels als favoriet aanmerken. Indien u er meer toevoegt, zal de eerst aangemerkte favoriet uit uw accountpagina verdwijnen.
Mocht u een kavel uit uw favorieten willen verwijderen, ga dan naar de betreffende kavelpagina en klik op 'verwijder als favoriet'
Krijg ik bericht als iemand mijn bod overbiedt?
U ontvangt een e-mailbericht als iemand uw bod overbiedt.
LET OP! In de laatste 15 minuten van de veiling én in de eventuele verlenging van een kavel worden geen bevestigings- of overbiedingsmails gestuurd. U dient de website dan in de gaten te houden voor eventuele overbiedingen.
Hoe kan ik mijn biedingen van gesloten veilingen bekijken?
U kunt de biedingen van de gesloten veilingen bekijken door in te loggen en vervolgens op “Mijn accountpagina” te klikken bovenaan de website. Klik vervolgens op “Ga naar gesloten veilingen”. Hier staat een overzicht van uw biedingen op gesloten veilingen. Hierbij staat of u de kavels gewonnen of verloren hebt, wanneer uw laatste bod is uitgebracht en wanneer het hoogste bedrag is uitgebracht.


 
Gewonnen kavels

Wanneer heb ik een kavel gewonnen?
Als u het hoogste bod heeft op een kavel heeft u gewonnen. U krijgt binnen 24 uur na afloop van de veiling bericht met toekenning van de door u gewonnen kavels en de factuur.
(In het geval van een grote veiling, opgedeeld in meerdere deelveilingen, ontvangt u de totaalfactuur na sluiting van de laatste deelveiling. )
Wat moet ik doen nadat ik een kavel heb gewonnen?
U krijgt binnen 24 uur na afloop van de veiling bericht per e-mail met toekenning van de door u gewonnen kavels en de factuur. (In het geval van een grote veiling, opgedeeld in meerdere deelveilingen, ontvangt u de totaalfactuur na sluiting van de laatste deelveiling.)
De factuur kunt u per overboeking, contant of per pinbetaling betalen.
Girale betalingen dienen op onze rekening derdengelden binnen te zijn uiterlijk 1 dag voor de afhaaldag.
Indien de betaling door ons niet tijdig is ontvangen dient op de afhaaldag contant of per pinbetaling betaald te worden.
De aan u toegekende kavels dienen op de afhaaldag door u afgehaald te worden. Wij verzoeken u, indien mogelijk, een kopie van deze factuur mee te nemen naar de afhaaldag.
Het verzenden van goederen is niet mogelijk.
U bent zelf verantwoordelijk voor het eventuele demonteren en meenemen van de kavels. Hiervoor benodigd gereedschap, mankracht, hef-, verpakkings- of transportmateriaal moet u zelf verzorgen. 
Met welke betaalmethodes kan ik de factuur voldoen?
Uw factuur kunt u giraal betalen, of op de afhaaldag contant of per pinbetaling afrekenen.
Girale betalingen dienen op onze rekening derdengelden binnen te zijn uiterlijk 1 dag voor de afhaaldag op Rabobank rekening: NL21 RABO 0127 5544 83 t.n.v. Stichting Beheer Derdengelden HNVI.nl onder vermelding van uw factuurnummer.
Kan ik op de afhaaldag ook nog betalen?
Op de afhaaldag kan de factuur contant of per pinbetaling betaald worden, tenzij anders staat vermeld. 
Wat moet ik doen als ik geen factuur heb ontvangen of deze kwijt ben?
Als u de factuur niet hebt ontvangen of deze bent verloren kunt u contact opnemen via het contactformulier.
U kunt uw facturen ook terugvinden op uw accountpagina onder de kop MIJN FACTUREN aan de meest rechterzijde
Kunnen kavels worden opgestuurd?
Verzending van goederen is niet mogelijk.
Mocht u uw kavel(s) willen laten ophalen kunt u contact opnemen met bezorgservice Auction Logistcs.
Het opvragen van een bezorgprijs is vrijblijvend en kan via www.auctionlogistics.nl. Tijdens kantooruren ontvangt u binnen 2 uur een reactie.
HNVI is niet verantwoordelijk voor de bezorgservice. Voor het bezorgen van uw kavel(s) gaat u direct een overeenkomst aan met Auction Logistics en zijn de Algemene Voorwaarden van Auction Logistics van toepassing.
Indien u de goederen laat bezorgen, dient de factuur van de aan u toegewezen kavels uiterlijk 1 dag voor de afhaaldag binnen te zijn op onze rekening derdengelden.


 
Afhalen

Waar kan ik mijn gewonnen kavels afhalen?
Nadat u de gewonnen kavels toegewezen heeft gekregen en de factuur ontvangen heeft, dient u de toegewezen kavels op te halen op de daarvoor geplande afhaaldag. De afhaaldag van de veiling kunt u vinden in de veilingdetails op de homepage of in de details van elk kavel.
Wij verzoeken u, indien mogelijk, een kopie van de factuur mee te nemen naar de afhaaldag.
U bent zelf verantwoordelijk voor het eventuele demonteren en meenemen van de kavels. Hiervoor benodigd gereedschap, mankracht, hef-, verpakkings- of transportmateriaal moet u zelf verzorgen.
Kunnen kavels worden opgestuurd?
Verzending van goederen is niet mogelijk.
Mocht u uw kavel(s) willen laten ophalen kunt u contact opnemen met bezorgservice Auction Logistics.
Het opvragen van een bezorgprijs is vrijblijvend en kan via www.auctionlogistics.nl. Tijdens kantooruren ontvangt u binnen 2 uur een reactie.
HNVI is niet verantwoordelijk voor de bezorgservice. Voor het bezorgen van uw kavel(s) gaat u direct een overeenkomst aan met Auction Logistics en zijn de Algemene Voorwaarden van Auction Logistics van toepassing.
Indien u de goederen laat bezorgen, dient de factuur van de aan u toegewezen kavels uiterlijk 1 dag voor de afhaaldag binnen te zijn op onze rekening derdengelden.
Kan ik op de afhaaldag ook nog betalen?
Op de afhaaldag kan de factuur contant of per pinbetaling betaald worden, tenzij anders staat vermeld.
Wat als ik niet in de mogelijkheid ben op de afhaaldag te komen?
De kavels kunnen alléén opgehaald worden op de dag zoals vermeldt staat op uw factuur. Wij kunnen hier niet van afwijken i.v.m. de oplevering van een pand of de aanwezigheid van personeel.
Als u niet in de gelegenheid bent op de afhaaldag te komen dient u zelf voor ander transport te zorgen. Wij verzoeken u deze persoon als bewijs een kopie van de factuur mee te geven naar de afhaaldag.
Wat is de consequentie als ik mijn toegewezen kavels niet ophaal?
Indien de koper zijn verplichtingen uit de koopovereenkomst niet nakomt waaronder het niet tijdig ophalen van de kavels of levering weigert en/of de voor levering benodigde informatie weigert te verstrekken is de koopovereenkomst van rechtswege ontbonden en staat het HVNI vrij de zaken aan een ander te gunnen. Indien gebruiker niet of niet tijdig de koopprijs en het opgeld betaalt, is de koopovereenkomst van rechtswege ontbonden en staat het HNVI vrij de zaken aan een ander te gunnen zonder dat HNVI en opdrachtgever tot enige vergoeding is gehouden. In geval van ontbinding als boven bedoeld blijft het opgeld door de gebruiker aan HNVI verschuldigd te verhogen met 20 Euro administratiekosten, omzetbelasting en eventuele ontruimingskosten.